Σάββατο, 30 Απριλίου 2011

Cannes Film Festival History part3:Palme d'or 1993-1997.





    • 1993:Πρέδρος της επιτροπής ο Louis Malle.Μαζίτου ο Emir Kustirica,η Judi Davis,o Abbas Kiarostami και ο Gary Oldman.Απο τις καλύτερες επιτροπές και φυσικά απο τους καλύτερους Φοίνικες.Χρυσός Φοίνικας εξ'ημισείας παρακαλώ στο''Μαθήματα Πιάνου''της Jane Campion και στο ''Αντίο Παλλακίδα μου''του Chen Kaige.

    • Με άδεια χέρια:Για άλλη μια φορά ο Techine με το ωραιότατο''Η Αγαπημένη μου εποχή'',το όνομα και πράγμα ''Πολύ κακό για το τίποτα''του υπερφιλόδοξου Kenneth Brannagh,το ''Φιορίλε''των Αδελφών Ταβιάνι και το ''Body Snatchers''του μόνιμα πιωμένου Abel Ferrara.Για το ''Μια ξεχωριστή Μέρα'' του Schumacher δεν χρειάζεται να πούμε κάτι.

    • Κάτι είναι και αυτό:Μεγάλο βραβείο στον Wim Wenders και το ''Τόσο Μακριά Τόσο Κοντά''.Βραβείο της Επιτροπής στο ''Βροχή απο Πέτρες''του Ken Loach,σκηνοθεσία και ανδρικής ερμηνείας στον ''Γυμνό''του Mike Leigh.

    • Το΄σκάνδαλο της Χρονιάς:Εκτός συναγωνισμού για άλλη μια φορά ο Peter Greenaway με το ''Μωρό της Μακόν''σοκάρει άπαντες με το αντικαθολικό του δημιούργημα.Εμείς προσκυνήσαμε...


    • 1994:Η Επιτροπή που θα μείνει στην Ιστορία για το μαλλιοτράβηγμα μεταξύ του προέδρου Clint Eastwood και της αντιπροέδρου παρακαλώ Catherine Deneuve.Μαζί τους ο Kazuo Ishiguro.Χρυσός Φοίνικας τραβηγμένος απο τα μαλλιά και με το ζόρι στο ''Pulp Fiction''του Quentin Tarantino.

    • Κάτι είναι και αυτό:Μεγάλο Βραβείο στο ''Να ζείς''του Zhan Yimou και τον μετέπειτα οscarικό ''Ψεύτη Ηλιο''του Nikita Mikhalkov.Βραβείο επιτροπής στην ''Βασίλισσα Μαργκο'' και γυναικείας ερμηνείας στην Virna Lisi και όχι στην Isabelle Adjani .Σκηνοθεσία στο ''Αγαπημένο μου ημερολόγιο''του Nani Moretti.Κάπου εκεί ξεκίνησε και με το βραβείο Fipresci το ''Exotica''του Atom Egoyan.

    • Με άδεια χέρια:''Τρία Χρώματα'Κόκκινο''(το είδε άραγε ο Clint?),η ''Εκδοχή του Browning''του Mike Figgis,το ''Ενα Αξέχαστο Καλοκαίρι''του Lucien Pidilie και ο ''Κύριος Χούλα Χούπ''του Joel Coen.Τα ''Αγρια Βλασταρια''του Techine,η ''Πρίσίλα,Βασίλισσα της ερήμου''του Stephen Elliot και το ''Κόντρα Ξύρισμα''του Lodge Kerrigan απλά κλέβουν την παράσταση.

    • Το σκάνδαλο της Χρονιάς:H Catherine Deneuve ασκεί veto για το βραβείο στην Adjani προκειμένου να βραβευτεί η φίλη της και παλαιά καραβάνα Virna Lisi στην ''Βασίλισσα Μαργκο''.



  • 1995: Η αλλιώς η χρονιά που ο Αγγελόπουλος αποχωρεί μουτρωμένος!!Πρόεδρος η queen of the bitches Jeanne Moreau.Μαζί της ο John Waters και ο Phillip Rousselot.Χρυσός Φοίνικας στην Γιουγκοσλαβία και το ιστορικό πλέον Underground του Kusturica.

  • Κάτι είναι και αυτό:Μεγάλο βραβείο στο ''Βλέμμα του Οδυσσέα''του Θόδωρου Αγγελόπουλου που παραλαμβάνει το βραβείο σε κατασταση εγκεφαλικού εφόσον περίμενε τον Φοίνικα.Βραβείο της επιτροπής στο βαρετό ''Μην Ξεχνάς Πως Θα Πεθάνεις''του Xavier Beauvois και ειδικό βραβείο στο ''Carrigton''του Cristopher Hampton.Σκηνοθεσία στον Mathieu Kassovitz για το ''Μίσος'' και βραβείο Fipresci στο ''Γη και Ελευθερία''του Ken Loach.

  • Mε άδεια χέρια:O ''Νεκρός''του Jim Jarmuch,το ''Ed Wood''του Tim Burton,το ''Ο Τζέφερσον στο Παρίσι''του James Ivory και το ''Μοναστήρι''του Manoel De Oliveira.Εκτός συναγωνισμού η Nicole Kidman ανεβάζει τις μετοχές της με το ''Ετοιμη για όλα''του Gus Van Sant.

  • To σκάνδαλο της Χρονιάς:O Θόδωρος περίμενε απο την Jeanne Moreau που είχε συμμετοχή και στο ''Μετέωρο Βήμα Του Πελαργού'',πως θα του δώσει το βραβείο που προσπαθόύσε απεγνωσμένα να αποκτήσει.Η ίδια έπειτα απο καιρό παραπονέθηκε για τα εξαντλητικά γυρίσματα που θυμόταν απο την συνεργασία με τον Αγγελόπουλο.....

  • 1996:H Αμερική ξανά στην προεδρική καρέκλα με τον Frances Ford Coppola για πρόεδρο.Μαζί του η εθνική γυναικών Nathalie Bay,Greta Scacchi και Eiko Ishioka.Και ο Atom Egoyan.Χρυσός Φοίνικας στο ''Μυστικά και Ψέμματα''του Mike Leigh.

  • Κάτι είναι και αυτό:Μεγάλο Βραβείο στο''Δαμάζοντας τα Κύματα'' του Trier και στο ''Crash''του Cronenberg.Σκηνοθεσία στον Joel Coen για το ''Φάργκο''.

  • Μέ άδεια χέρια:To ''Κάνσας Σίτι''του Robert Altman,οι ''Μικρές Ωρες Της Νύχτας''του Andre Techine(επιτέλους δώστε βραβείο),η ''Κλεμμένη Ομορφιά''του Bertolucci(εδώ του έκλεψαν και την έμπνευση) και το ''The Van''του Stephen Frears.Εκτός συναγωνισμού όλοι παραληρούν για το ''Trainspotting''του ανερχόμενου τότε Danny Boyle.

  • To σκάνδαλο της Χρονιάς:H Emily Watchon χάνει το βραβείο ερμηνείας για το Breaking The Waves απο την Brenda Blethyn του ''Secrets and Lies''.Εννέα μήνες μετά θα βρεθούν πάλι αντίμέτωπες στα oscar για να χάσουν αυτή την φορά και οι δύο απο την Frances MacDormat του ''Fargo''.







  • 1997 :H Χρονιά που όλοι θέλουμε να ξεχάσουμε!Πρόεδρος η Isabelle Adjani σε νευρικό κλονισμό έπειτα απο τον χωρισμό της με τον Jean Michelle Jarre.Μαζί της η Gong Li(τυχαία μοιράστηκε ο Φοίνικας?),η Mira Sorvino(φρίκη),ο Paul Oster,o Nanni-νάνι κάνουμε και στις ταινιες του-Moretti,ο Mike Leigh και πάρε και έναν Tim Burton για κερασάκι στην τούρτα.Αυτή δεν είνα επιτροπή είναι το Κλουβί με τις Τρελλές.Χρυσός Φοίνικας εξ'ημισείας στο ''Χέλι''του Imamura και στην ''Γευση του Κερασιού''του Kiarostami.Κίνα και Ιράν αντίστοιχα.Ταινίες τόσο περιορισμένες θεματικά με αποτέλεσμα η ''Γευση του κερασιού'' να γίνει 'εστω γνωστή σε λίγους σινεφίλ κύκλους και το ''Χέλι''του Imamoura να ξεχαστεί μαζί με την πρόεδρο του Φεστιβάλ απο τότε.

  • Κάτι είναι και αυτό:Μεγάλο βραβείο στο ''Γλυκο Πεπρωμένο''του Atom Egoyan,βραβείο σκηνοθεσίας στον Wong Kar Wai για το ''Ευτυχισμένοι Μαζί''και ένα βραβείο σεναρίου στην αγαπημένη ''Παγοθύελλα''του Ang Lee.

  • Με άδεια χέρια(κρατηθείτε):το ''Λος Αντζελες Εμπιστευτικό''του Curtis Hanson,τα ''Παρ'αξενα Παιχνίδια''Του Michael Haneke,το ''Τελος της Βίας''του Wim Wenders,o ''Γενναίος''του Johny Depp και οι ''Δολοφόνοι''του Mathieu Kassovitz.

  • To σκάνδαλο της Χρονιάς:O Χρυσός Φοίνικας.Η Αρχή του τέλους για τον Wim Wenders.


To be Continued.....


11 σχόλια:

Simurgh είπε...

Δεν έχω δει το Χέλι του Ιμαμούρα, αλλά η Γεύση του Κερασιού δε νομίζω να ξεχαστεί, συζητιέται ακόμα και έχει επισκιάσει το υπόλοιπο έργο του Κιαροστάμι αλλά και ολόκληρο τον ιρανικό κινηματογράφο. Άσχετα αν μου αρέσει ή όχι, είναι μια ταινία που επηρέασε πολλούς. Απο τις αλλες ταινίες του 97 έχω δει το "Ευτυχισμένοι μαζί" που μου άρεσε πάρα πολύ, το ''Λος Αντζελες Εμπιστευτικό'' που δε μου φάνηκε κάτι ιδιέταιρο και τα ''Παράξενα Παιχνίδια'' που είναι ιδιέταιρη ταινία, αλλά εκτός από το να σοκάρει, δεν προσφέρει και τίποτα άλλο.

academy είπε...

Συμφωνώ αλλά δεν μπορώ να το συγκρίνω με προγενέστερους η μεταγενέστερους Φοίνικες.Ο Ιρανικός κινηματογράφος και οι προβληματισμοί του ναί έχουν κάποια σινεφιλική ιδιαιτερότητα όχι όμως πιστεύω και διαχρονική.
Το ''Happy Together'' είναι μια συμπαθητική ταινία.

Simurgh είπε...

Εννοείς οτι δεν είναι κινηματογραφικά διαχρονική ή οτι είναι περιορισμένη σε χώρο και χρόνο; Γιατί η αυτοκτονία είναι πολύ διαχρονικό θέμα. Πάντως εμένα μου φαίνεται οτι το επίπεδο των φοινίκων ποικίλει και η γεύση του κερασιού δεν είναι ο χειρότερος.

academy είπε...

Οπως το θέτεις περί αυτοκτονίας αγαπητέ μου Simurgh ναι είναι σημαντικό!Πιστευεις όμως πως η ταινία σου προκαλεί προβληματισμο περί αυτοκτονίας?Πρώτα απ'όλα είναι μια ψυχρη αποστειρωμένη ταινία πολύ μακριά απο την ευρωπαική ιδιοσυγκρασία.Επίσης Ο χαρακτήρας δεν σου εμπνέει καθόλου συμπάθεια αλλά ούτε και να ταυτιστείς μαζί του γι 'αυτό κια το φινάλε δίνει και το τελειωτικό χτύπημα..
Και για να το πώ πιο απλά περισότερο με προβλημάτισε και με άγγιξε η ''Παγοθύελλα''εκείνη την χρονιά παρά ο Κιαροστάμι.
Μαζί με την ''ΡΟΖΈΤΑ''το 2003 οι πιό αντικινηματογραφικοί Φοίνικες....

Simurgh είπε...

Νομίζω οτι υπάρχει προβληματισμός για την αυτοκτονία, όχι τί σε οδηγεί στην αυτοκτονία, που υπάρχουν χιλιάδες λόγοι, αλλά τί κάνεις όταν νιώθεις οτι θέλεις να πεθάνεις. Ο πρώτος νεαρός δεν του χει περάσει καν απ'το μυαλό, ο δεύτερος παπάς απορρίπτει την αυτοκτονία για θρησκευτικούς λόγους, και ο τελευταίος έχει βρεθεί σ'αυτή την θέση και τελικά προτίμησε τη ζωή. Ψυχρό είναι, αλλά η ψυχρότητα είναι χαρακτηριστικό πολλών σινεφίλ ταινιών, για άλλους είναι μειονέκτημα, για άλλους πλεονέκτημα.

Mike είπε...

Εξαιρετικων αφιερωματων συνεχεια!
Στο 2ο μερος δεν αφησα σχολιο επειδη μου ειχαν ξεφυγει αρκετες ταινιες :(
Απο εδω ομως εχω δει τις περισσοτερες και συμφωνω σε μεγαλο ποσοστο μαζι σου φιλε μου.
Πολυ καλο το "Pulp Fiction" αλλα εγκλημα το οτι κερδισε τον Κισλοφσκι, ο Αγγελοπουλος δεν ειχε τυχη απεναντι στον Κουστουριτσα (να ειμαστε δικαιοι), εγκλημα και η μη βραβευση του «Νεκρου», κορυφαιου αριστουργηματος του Τζαρμους. Ταινιαρα το «Μυστικα και ψεματα του Λι, αλλα θα μπορουσε να "μοιραστει" τον Φοινικα με το ασυλληπτο «Φαργκο» των Κοεν.
Ωστοσο να πω οτι δεν με ενθουσισε το «Λ.Α. Εμπιστευτικο», ενω δεν εχω δει το «Χελι».

Monsieur Hulot είπε...

Άλλο ένα υπέροχο αφιέρωμα φίλε μου!
Η δεκετία του ΄90 από τις πιο δίκαιες των Καννών.
Όπου Σ συμφωνώ, όπου Δ διαφωνώ... :Ρ

1993 (Σ και ?): Έχω δει τα "Μαθήματα Πιάνου" (4,5/5) όπου ήταν σχεδόν αριστούργημα, ενώ για την Παλλακίδα έχω ακούσει τα καλύτερα, αλλά δυστυχώς δεν έτυχε να τη δω. Από την κατηγορία "Με άδεια χέρια" δεν έχω δει ούτε μία! Το "Γυμνό" θέλω πολύ να το δω. Πραγματικά σπουδαία η επιτροπή...


1994 (Σ): Η τελευταία μεγάλη ταινία (4/5) του αντιπαθητικού Ταραντίνο, για μένα. Αλλά, πολύ καλός και ο Μιχάλκωφ και ο Μορέτι και εξαιρετικός ο Κισλόφσκι.

1995 (Σ): Ε, καλά εδώ τι να πούμε; Τι να πούμε για αυτό το μεγαλειώδες αριστούργημα διονυσιασμού και βαλκανικού πανζουρλισμού με επηρροές από Φελίνι; Απλά προσκυνάμε...
Ο δεύτερος Φοίνικας του Κουστουρίτσα.
Το "Βλέμμα του Οδυσσέα" σχεδόν κακό το βρήκα - απαράδεκτο για την Ελλάδα, αλλά και για τον ίδιο τον Αγγελόπουλο για αυτό το ρεζίλι! Ήθελε και Φοίνικα, ενώ είχε απέναντι τον Κουστουρίτσα!!! Θυμάμαι πως ο Τεό κατηγορούσε και έβριζε τον Εμίρ στις γαλλικές εφημερίδες!!! Και το Μεγάλο Βραβείο που πήρε πολύ του είναι: είχαμε και 2 κορυφαία αριστουργήματα (Ed Wood, Dead Man)... Η Κίντμαν πολύ sexy στο "Έτοιμη για όλα"...
Ο Κάσοβιτς δίκαια πήρε για την σκηνοθεσία, αλλά μετά από το Μίσος πήρε την κάτω βόλτα.
Ακάντεμι ρίξε μια ματιά σε αυτή την φωτογραφία συμφιλίωσης!: http://img.listal.com/image/1032920/600full-emir-kusturica.jpg


1996 (Σ): Ο καλύτερος Leigh που έχουμε δει, πιστεύω (4,5/5). Οι Κοέν είχαν πάρει Φοίνικα με μια καλύτερη ταινία από το "Φάργκο": το "Μπάρτον Φινκ". Αυτές οι ταινίες που έμειναν με άδεια χέρια, δίκαια έμειναν με άδεια χέρια! Η Γουάτσον έπρεπε να κερδίσει το ερμηνείας, όμως.

1997 (Σ και ?): Χαχαχα η χρονιά σου Ακάντεμι!! Έλα βρε μην είσαι τόσο κακός. ΟΚ, αχταρμάς η επιτροπή (λίγα λόγια για την ιδιοφυία Νάνι Μορέτι!!!), αλλά η βράβευση ήταν σωστή. Δεν έχω δει το "Χέλι", αλλά το "Κεράσι" (4,5/5) το βρήκα σχεδόν αριστούργημα και θεωρείται πλέον κλασσική ταινία και γνωστή σε κινηματογραφόφιλους κύκλους. Το "Ευτυχισμένοι Μαζί" από τις καλύτερες στιγμές του Κινέζου βιρτουόζου, τα "Funny Games" ταινιάρα, όπως και το "Λός Άντζελες". Οι "Δολοφόνοι" μετριότατοι...
"Η Αρχή του τέλους για τον Wim Wenders." Πολύ ωραία το έθεσες!

Φοβάμαι την αντίδρασή σου, για τις Κάννες του ΄99!
Για μένα, οι χειρότεροι Φοίνικες είναι ο "Ελέφαντας" του Βαν Σαντ το 2003 και το "Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι" του Λόουτς το 2005.

Ανώνυμος είπε...

Το τέλος του breaking the waves δεν μου άρεσε καθόλου, κατά τα άλλα είναι μια αγαπημένη -dogme 95 like- ταινία του Trier για μένα, αλλά όχι η καλύτερή του.

Άντε από το επόμενο part να βάλεις και un certain regard!!

Simply Bergman είπε...

Πληρέστατο αφιέρωμα! Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς! Εγώ πάντα για τον Αγγελόπουλο αναρωτιόμουν, πώς ήταν τόσο σίγουρος για το Φοίνικα, ρε παιδιά;

Eskli είπε...

Έξαιρετικό αφιέρωμα...Θα συμφωνήσω και με τα παραπάνω σχόλια!

Δεν το'ξερα ότι το Το Pulp Fiction πήρε μέσα από τα χέρια του Κόκκινου τον φοίνικα...κρίμα πάντως γιατί είναι κι οι δύο αγαπημένες μου και δεν μπορώ να πω ποια είναι αντικειμενικά καλύτερη...

academy είπε...

Πολύ χαίρομαι που σας αρέσει!!
@ΗHulot όταν έγραφα το 1997 θυμόμουν την εξάρτηση σου απο τον Kiarostami :)

@Ανώνυμε(καιρός να βάλεις ένα όνομα)ποιά θεωρείς καλύτερη Trier?Πολύ θα το ήθελα να ασχοληθώ με uN certain regard αλλά θέλει πολύ χρόνο γιατί δεν πολυθυμάμαι...Dogme 95 έτσι?Τι ήταν και αυτο?

@Simply Bergman ο Theo νόμιζε οτι έιχε την Jeanne Morreau του χεριού του.

@Eskli αυτός είναι και ο σκοπός του αφιερώματος να θυμηθούμε ταινίες που βγήκαν απο το Φεστιβάλ ποιές διακρίθηκαν,ποιές έμειναν απ'εξω αλλά και ποιές δικαίωσε ο χρόνος τελικά.